Punk & Musix

Sunday, February 22, 2009

Punk merupakan sub-budaya yang lahir di London, England. Pada awalnya, kelompok punk selalu diganggu oleh golongan skinhead. Namun, sejak tahun 1980-an, dimana punk mula berkembang di Amerika, golongan punk dan skinhead seolah-olah bersatu, kerana mempunyai semangat yang sama. Namun, Punk juga bererti dari sejenis muzik atau genre yang lahir di awal tahun 1970-an. Punk juga bererti ideologi hidup yang merangkumi semua aspek sosial dan politik.


Punk memboikot pihak berkuasa dengan caranya tersendiri, melalui lagu-lagu dengan muzik dan lirik yang sederhana namun terkadang kasar, beat yang cepat dan bertenaga.
Banyak yang menyalah tafsirkan punk sebagai glue sniffer dan perusuh kerana di England pernah terjadi wabak penggunaan gam untuk mengganti beer yang tak mampu dibeli oleh mereka untuk berkhayal. Banyak pula yang merosakkan erti punk kerana banyak antara mereka yang berkeliaran di jalanan dan melakukan berbagai tindakan jenayah.
Punk lebih terkenal dari hal fashion yang dikenakan dan tingkah laku yang mereka perlihatkan, seperti potongan rambut mohawk ,liberty spike, atau dipotong ala feathercut dan diwarnai dengan warna-warna yang terang, berkasut boots, rantai dan spike, jaket kulit, berseluar jeans ketat dan baju yang lusuh, anti sosial, kaum pemberontak dan jenayah dari kelas rendah, pemabuk berbahaya dll. Sehingga ramai yang ingat bahawa orang yang berpenampilan seperti itu sudah layak untuk disebut sebagai punkers.


Punk juga merupakan sebuah gerakan anak muda yang anti kapitalis berlandaskan dari ideologi “do it yourself”. Penilaian punk dalam melihat suatu masalah dapat dilihat melalui lirik-lirik lagunya yang bercerita tentang masalah politik, lingkungan hidup, ekonomi, ideologi, sosial dan bahkan masalah agama.


Muzik punk adalah rock bukannya dari aliran alternative. Alternative lebih cenderung kepada gaya muzik yang “new age” ataupun yang lebih moden dan tidak menunjuk meaning didalam lirik mereka.

Pada awal muzik punk rock, ia berasal daari root rock dimana ianya memperjuangkan rock anti heroes (anti rockstar). Ia bermula pada sekitar awal 1970an di mana segelintir pemuzik rock tidak berminat dengan sesetengah band rock seperti queen, led zeppelin, acdc,dll.. dimana band band tersebut hanya mementingkan popularity semata mata (glam).. dan imej.. Dari sinilah pemuzik yang rebel mewujudkan lagu yang agak ringkas , bertenaga, berserta dengan lirik yang tersirat maksudnya.

Maka dari situlah lahirnya muzik punk rock pada pertengahan tahun 1970an (1976-1977).Tidak hairan lah leather jacket yang dipakai oleh punks pada harini adalah dari imej rock. Jika dilihat pada hari ini banyak muzik yang telah mengalami revolusi dan ianya membuatkan kita confuse seperti band blink182 dan greenday, dimana mereka mengatakan bahawa muzik mereka adalah punk rock. Tapi yang sebenarnya muzik mereka itu adalah lebih kepada pop. Sebenarnya lirik yang digunakan didalam punk lebih kepada kehidupan, isu semasa, cerita dsb (kalau diikutkan.. lirik yang biasa digunakan didalam muzik punk rock ini , ianya jarang dan takkan kluar radio mainstream).. ini membuatkan identity muzik punk rock tercalar dengan lahirnya band-band seperti ini.

Punk rock lahir dari rock bukannya dari pop ataupun alternative.!! Kenapa band pop – pop seperti ini perlu mengatakan mereka bermain muzik punk sedangkan lirik mereka tak punk langsung!! Pi la main ngan muzik pop korang tu tak payah sebok nak bertapak didalam muzik punk!! muzik pop kan agak market!! Haha! Blah la woi!! We’re never needed you asshole!

Credited to Rotten n Rebels


0 comments: